Selasa, 18 Mei 2010

Shopaholic

Salam...

Shopaholic atau gila membeli-belah selalunya dikaitkan dengan kaum wanita. Jarang pula nampak lelaki-lelaki membeli-belah dengan membawa beg plastik banyak-banyak--melainkan dia nak kahwin (barang hantaranlah tu)
Macam inilah--Nura mengaku, Nura suka berjalan-jalan hujung minggu. Bukan apa, saja nak lepaskan tekanan. Tapi, satu kelebihan Nura iaitu Nura boleh mempertimbangkan--nak beli ke tidak? Dan selalunya, Nura takkan beli! Bila berjalan dengan abang dengan adik Nura, kami pasti akan mencabar sesama-sendiri--siapa yang beli barang, dia kalah! Hampir setiap kali pun, Nura yang menang. Sebab, Nura cuma suka jalan-jalan, Nura tak suka beli. Tapi bila tiba masanya untuk membeli-belah (selalunya untuk keperluan raya atau Mega Sale hujung tahun)--abang dan adik Nura tak sanggup berjalan sama-sama. Sebab, Nura biasanya pergi beli-belah dengan akak Nura--dan walaupun pada bulan puasa, kami berdua larat berjalan dan membeli-belah lebih daripada 4 jam. Percaya tak? Alah, Nura bukan beli apa--saja temankan akak.
Tapi, shopaholic yang Nura cakapkan di sini adalah mengenai sesiapa saja yang tak boleh menahan diri daripada membeli barang--walaupun satu barang yang murah. Kata orang, kalau ada sejuta ringgit Malaysia dalam tangan pun boleh dihabiskan dalam masa satu hari. Peliklah! Nanti bila tak guna, disimpannya dalam almari berkurun lamanya hingga tunggu masa nak buang (Nura pun ada juga buat macam itu) Bila dikira-kira balik, sayangnya duit. Kalau kumpul duit dari dulu, dah boleh beli rumah teres lot tepi agaknya (hm... taklah macam tu sekali-hehe) Tapi bagi anak-anak dara yang dah terlebih beg tangan tu, baik kamu fikirkan cara macam mana nak jual balik--perniagaan internet sangat laku dewasa ini--hehehe!
Lagi satu tips, kalau nak jimat duit, lebih baik pergi ke tempat yang tak menarik. Nak beli pun tak ada semangat. Yalah, bukan citarasa kita-buat apa nak beli. Tak pun, pergi membeli-belah masa poket tengah kering (eksklusif bagi BUKAN pemegang kad kredit) Kalau dah tak ada duit masa tu, telan air liur sajalah. Ini Nura cakap berdasarkan pengalaman tahu--sangat berkesan!
Bagi yang masih obses dengan kad kredit-fikirlah baik-baik. Kejap lagi hutang tak terbayar, gaji yang dapat pun tak boleh nak tampung. Kalau macam itulah, kawan-kawan semua lari--tak ingin kawan dengan kita. Yang sudah ada keluarga pula, takkanlah nak minta duit susu anak daripada orang lain-malulah. Tapi, gara-gara isteri yang suka sangat bergaya, suami terpaksa pula menebalkan muka meminjam duit daripada orang lain. Perhatian--Kasihankan suami anda!
Nura rasa, kita tak perlulah ikut-ikut orang. Kalau orang tu bergaya--yalah, dia banyak duit, suka hati dialah. Kita yang hidup sederhana ni, bersyukurlah dengan apa yang ada. Kadang-kadang Allah SWT tak beri kita harta kekayaan kerana ada sebabnya. Faham-faham sendirilah ya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan