Rabu, 12 Mei 2010

Orang Yang Bermasalah

Salam...

Kita semua ada masalah--sesiapa yang tak ada masalah, sebenarnya itulah masalah dia. Kalau hidup tanpa masalah, tak seronok juga. Balik-balik hidup macam itu-tiada turun naiknya pun. Tapi, janganlah sampai terlalu banyak masalah sampai tak tertanggung.
Nura sendiri ada banyak masalah dalam hidup. Sejak kecil, sampai remaja--daripada mak ayah Nura masih hidup, hinggalah sudah meninggal dunia. Hidup kami tak pernah lekang dari masalah. Cuma, Nura agak marah dan geram dengan sesetengah 'insan' yang... entahlah... Nak kata dia baik sangat... hahaha! Semua orang pun tahu dia paling banyak buat hal. Tak kisahlah, kita memang tak ada hak nak mengata orang. Takut-takut nanti kita pula yang terjebak.
Nura memang tak suka dengan golongan sebegini yang suka bermuka-muka. Bila dia ada masalah, dia cari kita untuk tolong dia selesaikan masalah. Bila kita dah tolong--walaupun tak seberapa, dia tuduh kita nak mengutuk atau menjatuhkan dia pula. Tak fahamlah. Rasanya, orang sebegini baik tak payah ditolong. Bukan nak sombong, tapi sikap egois macam tu, memang asyik dia saja yang betul--asyik dia saja nak menang. Boleh dikatakan, orang yang hidup dengan sikap macam ini--layak tinggal dalam dunia ini seorang diri, tak payah nak libatkan orang lain. Kalau sudah semua orang di sekeliling yang salah, di mana sebenarnya kebenaran tu. Semua orang yang silap--atau diri sendiri yang silap. Baik fikir baik-baik sebelum semua orang menjauhkan diri daripada kita. Ingat tahu, hidup ini macam roda--ia sentiasa berputar dan kita bukannya kekal di atas. Suatu hari nanti, bila Allah SWT nak duga kita, kita jatuh terjelepuk--siapa yang nak tolong kalau semua orang sudah kamu sakiti... Fikirlah, ya!
Dan selalunya golongan ini dikatakan tidak matang. Seseorang yang ada akal fikiran yang matang, akan mengakui kesilapan diri dan cuba sedaya-upaya untuk memperbetulkan keadaan. Itulah yang seharusnya kita lakukan. Bukannya menuduh orang lain tak tentu fasal. Kata orang, dalam keadaan marah, naik angin atau 'panas', ada baiknya kita tutup mulut. Rehatkan otak dulu, bagi hati sejuk, barulah berkata-kata. Sebab, ketika sedang mengamuk itulah kita hilang akal dan menjadi kurang waras dan seterusnya memburukkan lagi keadaan dengan apa-apa saja perkataan yang keluar dari mulut kita (Setan memang suka orang yang kuat mengamuk ni!). Terlajak perahu boleh diundur--terlajak kata, orang semua pun benci tengok muka kita! Ha! Ha! Pelik juga pepatah Nura ni...
Tapi bagi Nura--Nura akan menjauhkan diri daripada insan-insan sebegini. Buang masa saja. Tak dibantu nanti dikata--dah dibantu nanti dibangkit pula. Baik jangan dicampur urusan orang macam itu. Kelak hidup kita yang merana... Baik kita buat hal kita--dan biarkan dia dengan dunia dia. Satu hari dia akan tahu bahawa pentingnya membuat keputusan yang betul sebelum bertindak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan