Isnin, 17 Mei 2010

Selamat Hari Guru

Salam...

Selamat hari guru untuk semua guru-guru satu Malaysia--terutamanya guru-guru yang mengajar di Sekolah Menengah Sultan Ismail Johor Bahru. Teringat pula zaman sekolah dulu-dulu.
Bagi Nura, betapa untungnya seorang insan bergelar guru kerana sampai bila-bila mereka akan diingati. Cara mereka mengajar, cara mereka berbicara--itulah yang menjadi kenangan pada setiap pelajar (walaupun ia satu kenangan yang menyakitkan) Dari sudut agama pula, bukankah setiap daripada kamu yang mengajar sesuatu ilmu itu kepada orang lain, kemudian orang itu pula mengajarkan ilmu itu kepada orang yang lainnya, maka tidak putuslah pahala yang akan kamu dapati selagi ilmu kamu itu tidak henti diajarkan oleh sesiapa kepada sesiapa saja (memang sesuatu yang sukar difahami).
Seorang guru yang baik adalah guru yang memberikan ilmu kepada pelajarnya dengan ikhlas--bukan hanya kerana kerja semata-mata. Tapi, Nura faham sangatlah sekiranya ada sesetengah guru yang tiba-tiba marah dan mengamuk. Ini kerana wujudnya pelajar yang bersikap biadap terhadap mereka. Guru juga seorang manusia yang ada tahap kesabaran. Bekerja dengan kanak-kanak atau remaja belasan tahun sebenarnya amat sukar. Bagaimana nak mendidik mereka, mengajar mereka apa yang betul, apa yang salah. Tapi, biasalah, bukan semua pelajar nak dengar kata. Nura nak ingatkan, kalau boleh janganlah berdendam hingga 'berani' menggunakan sihir dan ilmu hitam pada cikgu--berdosa besar--Allah SWT laknat kamu nanti (Nura cakap sebab Nura tahu perkara itu pernah berlaku!)
Cuma, kita sebagai pelajar, kalau tak mahu belajar sekalipun, janganlah sampai mencabar kewibawaan cikgu--seperti mendabik dada kononnya tak berguru pun boleh berjaya. Tengoklah betapa ramai pelajar yang dulunya melawan cakap cikgu, akhirnya tak ke mana. Ada juga yang mempersendakan guru-guru sehingga mereka merajuk, marah dan 'tidak menghalalkan' ilmu yang diberi. Pernah perkara itu berlaku di depan mata Nura sendiri, dan Nura akui, mereka juga manusia biasa yang tak lari daripada melakukan kesilapan. Tapi hakikatnya--kita yang menyebabkan kesilapan itu berlaku!
Nura juga tahu, ada guru-guru yang disayangi dan disenangi dikalangan pelajar-pelajar sekolah. Mungkin kerana dia baik, tak banyak mulut, tak banyak soal, tapi sebenarnya bukan kerana guru itu--ianya kerana diri kita sendiri. kalau kita baik, takkanlah cikgu nak marah, ya tak?
Satu perkara yang Nura nak sentuh, mengapa guru yang dipersalahkan andai anak-anak mereka menjadi insan tak berguna? Kenapa? Memang semua ibu bapa akan berkata, 'kami hantar dia ke sekolah supaya CIKGU mengajar dia--kalau tidak, buat apa kami hantar dia ke sekolah'. Sebenarnya, mendidik anak-anak adalah tanggungjawab bersama--bukan hanya terletak di bahu cikgu. Ibubapa pun janganlah lepas tangan bab pelajaran ni. Nanti, bila anak-anak sudah berjaya nanti, ibubapa juga yang untung (itu pun kalau anak-anak ingat pada kita, harap-harap macam itulah!).
Pekerjaan sebagai guru ini adalah pekerjaan yang mulia. Kalau diberi peluang sekali lagi, tentu Nura akan memilih bidang ini sebagai kerjaya. Tapi, tak ada rezeki, nak buat macam mana. Tak ada tokoh pun... tak apalah. Yang penting, Nura masih ingat lagi guru-guru Nura di sekolah SSI dulu...
Hari itu Nura ada juga jumpa cikgu-cikgu lama masa alumni SSI 50 tahun dulu--tapi rasanya mereka tak ingat Nura kot? Biasalah--tak glemer! ha! Ha!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan